top of page
  • תמונת הסופר/תטל בן דוד

טיפים לתחזוקת המכונית החדשה שקנית

מטלות פשוטות שידאגו לכך שהמכונית תישמר יותר זמן

אחת התכונות המעודדות של מכוניות העכשוויות היא שהן זקוקות לתחזוקה לעיתים הרבה פחות תכופות.

בעבר צריך היה לבצע החלפת חלקים כמו: מצתים (פלגים) בכל תקופה, וחלודה על השלדה היתה נחשבת לדבר שבשגרה. כיום, ישנם מצתים רבים שיכולים לתפקד היטב במשך 100,000 ק"מ עד שיש צורך בהחלפתם. שלדה, מתלים, ואפילו חלק ממערכת התמסורת משומנים היטב לכל אורך חייהם, והאחריות על חלודה ניתנת בדרך כלל לשש שנים או יותר. בנוסף , האמינות השתפרה פלאים.

התוצאה היא שרוב המכוניות מהמודלים החדשים מסוגלות לנסוע 400,000 ק"מ עם טיפולים קבועים וסדירים.

כאן נציג כמה בדיקות ונהלים תקופתיים פשוטים שניתן לעשות כדי שהמכונית אכן תגיע לשם.

בדיקת שמן מנוע

יש לעשות זאת באופן קבוע – פעם בחודש כשהרכב במצב טוב.

בדיקת שמן שמן מנוע לעיתים קרובות יותר, אם אתם מבחינים בנזילת שמן על הקרקע או אם אתם מבחינים שעליכם להוסיף שמן באופן קבוע. יש לחנות את המכונית על שטח ישר בזמן בדיקת מדיד השמן, כדי שאפשר יהיה לקבל קריאה מדויקת על מדיד השמן. אין למלא יותר מדי. ואם אכן יש נזילה, יש למצוא אותה ולתקן אותה בהקדם.

בדיקת לחץ אוויר בצמיגים

פעם בחודש, ולפני כל נסיעה ארוכה, יש להשתמש במד לחץ אוויר מדויק כדי לבדוק את לחץ הניפוח בכל אחד מהצמיגים, כולל הצמיג הרזרבי. את הבדיקה יש לעשות כשהצמיגים קרים (לפני שנהגת במכונית או לאחר שנהגת לא יותר מכמה קילומטרים).

יש להשתמש בלחץ האוויר המומלץ על ידי יצרן הרכב, ולא בלחץ המקסימלי הרשום על דופן הצמיג.

את הלחץ המומלץ ניתן בדרך כלל למצוא על מדבקה המוצמדת לעמוד הדלת הקדמית של המכונית, בתא הכפפות, או בספר הרכב. כמו כן, יש להקפיד לבדוק את הצמיגים כדי לראות האם ישנה שחיקה חריגה או לא אחידה, חתכים, ובליטות נראות לעין בדופן הצמיג.

מומלץ לרכוש מד לחץ צמיגים דיגיטלי (מחירו נע בין 40ש"ח ל- 100 ש"ח), משום שהם יתנו לכם קריאה מדויקת. הרבה מדי לחץ מסוג "עיפרון" (מחירים 35 ש"ח) טובים גם כן. שימו לב שכדי לבדוק את לחץ האוויר גם בצמיג הרזרבי, שהוא לעיתים קרובות 60 psi, תזדקקו למד שמגיע לערכים גבוהים יותר.

לשטוף את המכונית

נסו לשטוף את המכונית מדי שבוע, אם ניתן. יש לשטוף את גוף המכונית, ואם יש צורך, יש לשטוף גם את הפגוש ואת החלק התחתון של המכונית כדי להסיר לכלוך ומלח. הגיע הזמן לטיפול ווקס כאשר טיפות המים הופכות להיות גדולות יותר ממטבע של עשרה ש"ח.

בדיקות נוספות שצריך לבצע בכל החלפת שמן

לנהיגה תקינה, יצרני רכב רבים ממליצים להחליף את שמן המנוע כל 15,000 ק"מ או כל שנה, מה שמגיע קודם. זה מספיק לרוב הנהגים. כאשר מדובר בנהיגה עם התחלות תכופות וקרות מאוד, ונסיעות קצרות, כבישים מאובקים, או גרירת טריילר – יש לקצר את מרווח הזמן עד להחלפת השמן ל 5,000 ק"מ או שישה חודשים. (יש לבדוק בספר הרכב את המספרים המדויקים המומלצים לרכב שלך). ייתכן שמנועים מיוחדים כמו דיזל ומנוע טורבו יזדקקו להחלפות שמן לעיתים קרובות יותר.

בדיקת מסנן אוויר

יש להסיר את מסנן האוויר ולהחזיק אותו מול אור חזק. אם לא רואים את האור, יש להחליף את המסנן. ללא קשר, יש לבצע את הטיפולים לפי מרווחי הזמן המומלצים.

בדיקת ציריות

בדוק את גומיות ההגנה של הציריות הנעה ברכב בעל הנעה קדמית ולפעמים גם ברכב עם הנעה כפולה. בדוק את הגומי של הציר. החלף מיידית במידה ויש חתכים סדקים או נזילת גריז. כניסת לכלוך תוביל לעלויות תיקון גבוהות (עקב שחיקה מהירה של הציריות).

יש לבדוק את מערכת הפליטה

אם אתה מוכן לערוך בדיקות מתחת למכונית, בדוק האם יש חלקים בצינור המפלט (אגזוז) שזקוקים להחלפה. כמו כן, יש להדק מהדקים רופפים.

יש לעשות זאת כאשר המכונית מוגבהת. אם מחליפים לך שמן במוסך, בקש מהם לבצע את הבדיקות האלה. האזן לצליל צינור המפלט בזמן נהיגה לראות אם יש שינויים. כדאי בדרך כלל להחליף את כל מערכת צינור המפלט בבת אחת במקום לתקן חלקים שונים, בזמנים שונים.

לבדוק את הבלמים

רוב האנשים סבורים שזה הגיוני ללכת למוסך לבדוק את הבלמים. אם אתם עושים את הבדיקה בעצמכם, הסירו את כל הגלגלים ובידקו את מערכת הבלימה. יש להחליף רפידות שחוקות, ויש לתקן או להחליף להבים או תופי-בלם בהתאם לצורך. את הבלמים יש לבדוק לפחות פעמיים בשנה; ולעיתים קרובות יותר אם אתם נוהגים הרבה.

בדיקת נוזלים

במכוניות חדשות רבות, מערכת ההילוכים האוטומטית היא אטומה. במכוניות שבהן היא לא אטומה, יש לבדוק את מדיד התמסורת כשהמנוע חם ועובד (ראו פרטים בספר הרכב). כמו כן, יש לבדוק את מדיד משאבת הגה-כוח (הוא מחובר בדרך כלל אל מכסה מיכל הנוזלים) ואת המפלס של נוזל הבלמים. אם המפלס של נוזל הבלמים נמוך, יש למלא את המיכל ולבדוק אם יש דליפות מהמערכת.

ניקוי מצנן (רדיאטור)

יש למנוע התחממות-יתר על ידי סילוק פסולת בעזרת מברשת רכה ושטיפת החלק החיצוני של המצנן באמצעות חומר ניקוי.

בדיקת הסוללה (מצבר)

יש לבדוק את הקטבים והכבלים של הסוללה כדי לוודא שהם מחוברים כפי שצריך, ללא קורוזיה. אם יש לסוללה מכסים ניתנים להסרה, יש לבדוק את מפלס הנוזל מדי כמה חודשים, במיוחד באקלים חם.

לרוקן ולשטוף את מערכת הקירור, ומע' הגיר האוטומטי.

בהתחשב בטרחה הרבה הכרוכה באיסוף וסילוק באופן בטיחותי של נוזל הקירור הישן, ייתכן שמוטב שתשאירו את העבודה הזאת למוסך.

להחליף את נוזל תיבת ההילוכים האוטומטית שמן גיר

מודלים רבים דורשים להחליף את הנוזל ומסנן גיר אוטומטי בכל 60,000 ק"מ – ולפני כן אם הנוזל שצבעו הרגיל הוא ורוד מתחיל לקבל גוון חום. בחלק מהמכוניות הנוזל, והמסנן, אם ישנו, יכולים להחזיק מעמד גם 160,000 ק"מ או יותר. במודלים מאוחרים יותר, אין צורך להחליף אף פעם את נוזל תיבת ההילוכים.

את המידע על כך ניתן למצוא בספר הרכב.

החלפת רצועת תזמון וצינורות

יש לעשות זאת כל שנתיים עד שלוש, גם אם אין עליהם סימני שחיקה כלשהם. אם הרצועה מתחילה להרעיש, יש לדאוג לכוון אותה.

החלפת רצועת תזמון

אם למכונית יש רצועה ולא שרשרת, יש להקפיד על מרווח ההחלפה המומלץ על ידי היצרן – בדרך כלל כל 70,000 עד 120,000 ק"מ. יש לבדוק בספר הרכב. אם רצועת התזמון איננה מוחלפת בזמן, התוצאה עלולה להיות החלפה יקרה מאוד של המנוע במקרה שהרצועה נקרעת.

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page